شانه فرش چیست؟

این اصطلاح معمولاً به عنوان اصلی‌ترین ویژگی تعیین قیمت فرش در میان مردم و فروشندگان به کار می‌رود، البته عوامل بسیار دیگری همچون تراکم فرش، جنس نخ خاب فرش، جنس نخ تار و پود و غیره نیز در تعیین قیمت فرش تاثیر دارد
شانه فرش ” تراکم عرضی ” فرش ماشینی است. به تعداد نخ های خاب و یا همان گره های موجود در یک متر عرض فرش ماشینی، شانه فرش گفته می‌شود.

چگونه شانه فرش را تشخیص دهیم؟

برای انجام این کار کافی است شما یک خط کش یا متر داشته باشید، وقتی می‌گوییم یک فرش 1000 شانه است یعنی در یک متر عرض فرش 1000 گره وجود دارد.
در نتیجه در 10 سانتیمتر عرض فرش باید 100 گره باشد. در 5 سانتی متر عرض فرش نیز 50 گره. در 2.5 سانتی متر عرض فرش هم باید 25 گره وجود داشته باشد. پس شما به راحتی می‌توانید با یک خط کش و یا یک متر 10 یا 5 سانتی‌متری، پشت فرش را به صورت عرضی اندازه بگیرید. و سپس شانه ی آن را به دست آورید.
با توجه به این مطلب می‌توانیم به راحتی دریابیم که در یک متر عرض فرش 700 شانه تنها 700 گره وجود دارد. در یک متر فرش 500 شانه هم تنها 500 گره. در یک متر عرض فرش 1200 شانه نیز تنها 1200 گره وجود دارد.
بنابراین برای محاسبه تعداد گره های هر یک از این فرش ها در 10 سانتی متر، عدد شانه را تقسیم بر 10 می کنیم. برای محاسبه تعداد گره های موجود در 5 سانتی متر عرض فرش، تعداد شانه را تقسیم بر 20 می کنیم. با این کار به درستی یا نادرستی شانه درج شده روی فرش پی می‌بریم.
توجه داشته باشید که هیچ گاه برای محاسبه شانه فرش ماشینی و شمارش تعداد گره ها زیر 2.5 سانت را در نظر نگیرید. البته پیشنهاد ما این است که برای محاسبه دقیق تر حداقل 5 سانتی متر را شمارش کنید. این امر به دلیل این است که ممکن است به دلیل خطای چشم یک گره شمارش نشود.

فرش های 700 شانه تا 1500 شانه چه تفاوتی با هم دارند؟

انواع فرش 700 شانه، 1000، 1200، 1500 و 1600 شانه از جمله فرش های بسیار با کیفیت در نظر گرفته می‌شوند. اما انتخاب بین این انواع فرش بستگی مستقیم به نیاز شما و انتظار شما از فرش ماشینی دارد. هر چه شانه فرش ماشینی افزایش یابد، این فرش ریزبافت تر و زیبا تر می شود. به همین نسبت قیمت فرش نیز افزایش می‌یابد. اما باید این نکته را در نظر بگیرید که به دلایل فنی، ارتفاع نخ خاب فرش با افزایش شانه آن کاهش می‌یابد. این مورد می تواند احساس نرمی کمتری را از فرش زیر پای شما به شما منتقل کند.

بهترین شانه فرش چیست؟

اگر به دنبال نرمی فرش و اصطلاحاً “خاب دار” بودن فرش ماشینی هستید، فرش 700 شانه انتخاب مناسبی برای شما است. اگر چه طرح های ریز بافت و سنتی کمتری در فرش 700 شانه به چشم می‌خورند.

تفاوت شانه و تراکم

چیزی که در بین مردم به تراکم معروف شده، تراکم طولی بافت است. این تراکم فرش به معنای تعداد گره های یک متر از طول فرش است. تراکم فرش با توجه به تعداد پود های بافت فرش محاسبه شده و معمولا 3 برابر شانه است.

تاثیر شانه بر کیفیت و طول الیاف و بافت

در این مورد باید گفت هر چه شانه فرش و تعداد گره های بافت بیش تر باشد، تنها برگشت پذیری الیاف آن بیشتر می شود. اما این مورد تاثیر به خصوصی در طول عمر فرش ندارد. موثر ترین مورد در دوام و ماندگاری فرش کیفیت الیاف آن است. هر چه الیاف فرش به خصوص نخ های خاب بهتر باشند، طول عمر آن هم بیش تر است.