لکه‌زدایی از فرش‌های ماشینی موضوعی چالش‌برانگیز است که امروزه افراد زیادی با آن سروکار دارند. فرش‌های ماشینی با تراکم و شانه‌های گوناگونی در بازار به فروش می‌رسند که برخی از این فرش‌های ماشینی به‌خاطرنداشتن کیفیت مناسب در هنگام رویارویی با لکه مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند و لکه‌های بزرگی ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب، فرد را مجبور به تعویض یا تعمیرات پرهزینه می‌کنند که ضرر مالی زیادی را با خود به همراه دارد. در ادامه این مطلب از فرش تندیس شما را با لکه‌های رایجی که فرش‌های ماشینی را هدف قرار می‌دهند و روش‌های رفع این لکه‌ها آشنا می‌کنیم و در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های لکه‌زدایی از فرش‌های ماشینی

اگر به مقاله‌های دیگر مانند مقاله زمان خرید فرش به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ توجه کرده باشید، متوجه خواهید شد که کیفیت فرش و جنس آن از جمله نکات مهمی است که به شما گوشزد می‌کند که چگونه باید از فرش نگهداری کنید. امروزه خرید فرش‌های ماشینی همچون کاشان و تندیس به دلیل قیمت مناسب بسیار روی بورس هستند.

اگر با تفاوت بین تراکم‌های فرش آشنا باشید، می‌دانید که نزدیک بودن الیاف پشت فرش باعث تراکم بیشتر آن می‌شود و طبیعتاً در برابر آسیب‌ها مقاومت بالاتری دارند. به همین خاطر، لکه‌زدایی فرش‌هایی که تراکم بالایی دارند، باعث آسیب کمتری به آن می‌شود.

پاک‌کردن لکه چای و قهوه

برای پاک‌کردن چای و قهوه از روی فرش ماشینی شما به آب نیمه گرم، پودر لباسشویی و اسفنج نیاز دارید. درصورتی‌که این روش پاسخ ندهد، چاره‌ای جز استفاده از آب‌اکسیژنه 5% ندارید. بعد از استفاده از آب اکسیژنه باید محل مورد نظر را با دستمالی کاملاً تمیز خشک کنید. در بین روش‌های لکه زدایی از فرش های ماشینی این دو روش برای پاک کردن چای و قهوه بهترین روش‌ها هستند.

پاک‌کردن لکه‌های چربی

همان لحظه اول که متوجه وجود چربی روی فرش ماشینی خود شده‌اید، باید باقی‌مانده چربی را از روی فرش جمع کنید. حال باید از یک دستمال‌کاغذی استفاده کنید تا آن را روی محل موردنظر بفشارید. بعد از چند دقیقه نگه‌داشتن دستمال در همان حالت، باید از محلول A استفاده کنید. این محلول را در نصف استکان با آب گرم مخلوط کنید و با دستمالی تمیز روی محل لکه قرار دهید و محل را مالش دهید تا لکه را به خود جذب کند.

پاک‌کردن لکه آدامس

برای لکه‌زدایی از فرش‌های ماشینی اگر لکه موردنظر آدامس باشد، یخ بهترین گزینه است. یخ باید تمام محل لکه را بپوشاند. بعد از چند دقیقه با یک ناخن‌گیر می‌توانید آدامس که به یخ چسبیده است را بردارید. حال برای ازبین‌بردن لکه محل باید از مواد شوینده استفاده کنید. ناگفته نماند که سفیده تخم‌مرغ هم می‌تواند جایگزین یخ در این شرایط باشد.

پاک‌کردن لکه خون

در ابتدا مقداری آب سرد را با شوینده مخلوط می‌کنید و شوینده انتخابی باید کاملاً ملایم باشد. بعد از اینکه از این مخلوط برای برطرف‌کردن رنگ استفاده کرده‌اید، نوبت به استفاده از پراکسید هیدروژن می‌رسد. زمانی که از این محلول استفاده کنید، لکه کاملاً از روی فرش ماشینی شما پاک خواهد شد.

پاک‌کردن رنگ مو

توجه داشته باشید که سرعت عمل شما در پاک‌کردن این نوع لکه حرف اول را می‌زند. هرچقدر دیرتر لکه را پاک کنید، پاک‌سازی آن سخت‌تر خواهد بود. در ابتدا دستمال‌کاغذی را روی محل موردنظر قرار می‌دهید و بعد از اینکه دستمال کاملاً رنگ را به خود گرفت باید از تینر یا تربانتین استفاده کنید. به این صورت که تینر یا تربانتین را روی یک دستمال تمیز باید بریزید و سپس دستمال را روی محلی که لکه ایجاد شده است، قرار دهید. بعد از پاک‌شدن لکه می‌توانید از مواد پاک‌کننده برای لکه‌گیری بهتر استفاده کنید. خاطرنشان می‌کنم که برای رفع بوی تینر، استفاده از جوش‌شیرین گزینه مناسبی است.

پاک‌کردن لکه روغن

لکه‌زدایی از فرش‌های ماشینی همیشه سخت نیست اگر به‌موقع وارد عمل شوید که به‌عنوان‌مثال اگر لکه روغن باشد، بهتر است از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. مقداری از این مایع را درون یک لیوان آب حل کنید و روی لکه پخش کنید.

پاک‌کردن لکه شربت و نوشابه

در ابتدا مایع ریخته شده را از روی فرش باید جمع‌آوری کنید. سپس از یک دستمال سفید مرطوب می‌توانید استفاده کنید. تا جایی که لکه رفع شود باید دستمال مرطوب نخی را روی لکه مالش دهید. استفاده از دستمال نخی مرطوب با سرکه هم می‌تواند کارساز باشد.

پاک‌کردن لکه جوهر خودکار

تنها کافی است که مقداری از اسپری مو را روی لکه به وجود آمده اسپری کنید. بعد از خشک‌شدن محل لکه از محلول آب و سرکه می‌توانید استفاده کنید. ولی در استفاده از سرکه به‌هیچ‌عنوان زیاده‌روی نکنید؛ چراکه خرابی تارهای فرش ماشینی را در پی خواهد داشت. اگر بدانید تفاوت فرش ۷۰۰ شانه و 1200 شانه در چیست؟ متوجه این امر خواهید بود که کیفیت تارها تا چه اندازه روی مقاومت فرش تأثیر می‌گذارد.

پاک‌کردن تنباکو و نیکوتین

پاک‌کردن تنباکو و نیکوتین حقیقتاً آن‌چنان که فکر می‌کنید ساده پاک نمی‌شود ولی می‌توانید در این شرایط از گلیسیرین استفاده کنید. بعد از مالش گلیسیرین با دستمال روی محل، از لکه پاک‌کن باید استفاده کنید. بعد از نیم ساعت که محلول لکه پاک‌کن روی فرش باقی‌مانده است، باید محل لکه را شستشو دهید.

پاک‌کردن لکه چسب

لکه چسب هم به‌راحتی پاک نمی‌شود؛ ولی در بین روش‌های لکه‌زدایی از فرش‌های ماشینی برای این لکه هم راه‌حلی وجود دارد. باید از یک قاشق غذاخوری مایع تمیزکننده با ترکیب آب ولرم استفاده کنید و البته از آمونیاک هم می‌توانید برای تکمیل این ترکیب کمک بگیرید.

سخن پایانی

در مورد روش‌‎های لکه‌زدایی از فرش‌های ماشینی به‌صورت مختصر ولی مفید که خارج از حوصله شما کاربر عزیز نباشد صحبت کردیم. به‌خاطر استقبال مردم از فرش‌های ماشینی همچون کاشان و تندیس، طبیعتاً روش‌های لکه‌زدایی از روی این فرش‌ها هم موضوع مهمی است. فرش‌های ماشینی معمولاً به‌خاطر تراکم و شانه متفاوتی که دارند، کیفیت آن‌ها هم یکی نیست. اگر فرش ماشینی باکیفیتی را انتخاب کنید، طبیعتاً در برابر آسیب و لکه هم مقاومت بیشتری خواهد داشت.