ازبین‌بردن بید فرش کار چندان سختی نیست. باتوجه‌به اینکه امروزه خرید فرش‌های ماشینی اعم از فرش تندیس کاشان موردتوجه قرار گرفته است، باید با روش‌های نگهداری فرش آشنایی داشته باشید و به طور مناسب و در شرایطی درست از آن‌ها نگهداری کنید که در غیر این صورت با مشکلاتی همچون بیدزدگی فرش روبرو می‌شوید. متأسفانه برخی از مردم با بیدزدگی فرش بعد از مدتی روبرو می‌شوند که اتفاقی ناخوشایند است؛ اما ما در ادامه بیشتر در مورد این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد و همچنین علل به‌وجودآمدن و راهکارهای ازبین‌بردن آن را با یکدیگر موردبررسی قرار می‌دهیم.

بید و عوامل تکثیر آن در فرش

بید به حشره‌ای گفته می‌شود که در مکانی مرطوب و تاریک شروع به تخم‌گذاری می‌کند و تغذیه آن از مواد پشمی بوده و همین امر باعث رشد این حشره در فرش می‌شود، معمولاً آن دسته از افرادی که فرش‌های خود را در مکان‌های تاریک و مرطوب نگهداری می‌کنند با مشکل بیدخوردگی مواجه می‌شوند. عمدتاً زمانی که شما فرش را در مکان مرطوب نگهداری می‌کنید، باید تمیزکردن آن را جدی بگیرید. به دلیل اینکه در این شرایط بید به‌سرعت شروع به تکثیر می‌کند و از پشم فرش تغذیه می‌کند.

اگر شما فرش را در مکانی پهن کرده‌اید که رفت‌وآمد زیادی ندارد و همچنین در محیط تاریکی است، بهتر است هر چند وقت یکبار به آن محل سر بزنید تا از رشد بید بتوانید سریعاً جلوگیری کنید. در شرایطی هم ممکن است شما فرش را بعد از خریداری بلافاصله استفاده نکنید و در انبار آن را نگه دارید که در این شرایط هم احتمال رشد بید وجود دارد.

زمانی که فرش در پلاستیک قرار دارد، دقیقاً مکان مناسبی برای رشد و تکثیر بیدها فراهم می‌شود و به همین خاطر شما باید فرش را در پارچه یا کاغذ قرار دهید و آن را رول کنید. یکی دیگر از عوامل بیدخوردگی فرش تا خوردن فرش است خصوصاً بخش‌هایی از فرش که زیر پایه مبل قرار می‌گیرد. ثابت ماندن فرش هم محیطی برای رشد بید است، خصوصاً اگر به محل موردنظر که فرش پهن شده است نور خورشید نتابد. البته نور مستقیم خورشید هم خود روی کیفیت فرش تأثیر می‌گذارد، اما نور غیرمستقیم می‌تواند از رشد و تکثیر بید جلوگیری کند تا شما مجبور به استفاده از روش‌های ازبین‌بردن بید فرش نباشید.

روش‌های از بین بردن بید فرش

بید به‌عنوان یک مشکل اساسی می‌تواند ساختار فرش را کاملاً تحت‌تأثیر قرار دهد و به همین دلیل، باید با روش‌های ازبین‌بردن بید فرش آشنا باشید. در ادامه روش‌هایی برای ازبین‌بردن بید فرش را معرفی خواهیم کرد.

مواد ضدعفونی‌کننده

یکی از روش‌های ازبین‌بردن بید فرش استفاده از ضدعفونی‌کننده و محلول‌های ضد بید است. محلول ضد بید می‌تواند فرش شما را در برابر این‌چنین حشراتی محافظت کند. استفاده از یک سم مناسب به‌صورت اسپری و بخار در سرتاسر فرش را به‌هیچ‌عنوان برای از بین بردن بید فراموش نکنید.

اسپری فلفل و کلر

مواد دیگری مانند فلفل و کلر هم جزء راهکارهای قدیمی برای از بین بردن بیدزدگی فرش هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

از بین بردن گردوغبار

روش دیگر از بین‌بردن گردوغبار است. به این دلیل که شما اگر در هنگام شست‌وشو گردوغبار را از بین نبرید، گردوغبار می‌تواند یک مکان ایده‌آل برای رشد و تکثیر بیدها باشد. به همین دلیل، شما قبل از شستشو باید با استفاده از جاروبرقی هرگونه گردوغبار را از روی فرش کاملاً از بین ببرید. همچنین با انبارکردن و عدم دسترسی به فرش‌ها گردوغبار بیشتر به وجود می‌آیند که با زدودن گردوغبار می‌توانید از بیدزدگی فرش جلوگیری کنید.

تله‌های چسبی

تله‌های چسبی هم از جمله راهکارهای خانگی هستند که برای از بین بردن بید فرش می‌توان مورداستفاده قرار داد. تله‌های چسبی با داشتن ماده‌ای خاص می‌توانند بید را به سمت خود کشیده و آن را گرفتار کنند.

اسپری میخک

میخک هم از جمله گیاهانی است که بید نمی‌تواند در مقابل آن مقاومت کند و می‌توان برای ازبین‌بردن بید فرش مورداستفاده قرار داد. عطر و بوی میخک به‌خاطرداشتن ماده‌ای به نام اوژنول باعث می‌شود که بید فرش از بین برود. کافی است که روغن میخک را در یک شیشه بریزید و آن را در اطراف فرش اسپری کنید. این‌چنین فرش را از بیدزدگی محافظت خواهید کرد.

ترکیب سرکه و آب

ترکیب سرکه هم بزرگ‌ترین دشمن بید است. همانند روش قبل شما با ترکیب سرکه سفید و آب می‌توانید آن را در اطراف فرش اسپری کنید که می‌تواند راهکار خانگی خوبی برای از بین بردن بید فرش باشد.

بهترین روش از بین بردن بید فرش

نمی‌توان به‌صورت دقیق گفت که برای از بین بردن بید فرش کدام روش بهترین گزینه است. بهتر است شما هر یک از روش‌های گفته شده را امتحان کنید و در صورت نتیجه‌نگرفتن به راهکار بعدی بپردازید. به‌هرحال، شما با محصولاتی که در اختیار دارید از هرکدام از روش‌های گفته شده می‌توانید استفاده کنید. به‌خاطر داشته باشید که رطوبت و تاریکی دلیل اصلی بروز بید است. به همین دلیل در نگهداری فرش باید اصولی و هدفمند شرایط را کنترل کنید تا از این اتفاق جلوگیری شود. امیدواریم راهکارهای ذکر شده برای شما مفید و کارآمد باشد و مشکلتان را حل نماید.